CIO till Lärandegruppen i Sverige AB

Placeringsort: Norrköping

Om Lärandegruppen i Sverige AB

Vi är en av Sveriges största friskolekoncerner med huvudkontor i Norrköping. I dag är vi ca 1 100 medarbetare och driver totalt 36 skolor över landet, varav tre förskolor, sju grundskolor 24 gymnasieskolor samt två yrkeshögskolor. På huvudkontoret leder och stöttar vi verksamheterna i vårt gemensamma och samhällsviktiga uppdrag, att ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningarna att utvecklas och lyckas – under skoltiden och i framtiden. Tillsammans vill vi vara nytänkare inom svensk skola.

Våra fyra kärnvärden är centrala i våra verksamheter. Trygghet är basen där all utveckling tar sin början med strävan om att uppleva mer. Vi arbetar i team där vi delar kunskap och erfarenheter som leder till framgång.

Arbetsbeskrivning

Som CIO är du en central person i vår verksamhet. Du är del av koncernledningen med ansvar att säkerställa att vår digitala miljö stödjer vår verksamhet på bästa sätt med hög grad av såväl användarvänlighet som säkerhet. Lärande vill ligga i framkant och ta tillvara digitaliseringens möjligheter för att fortsatt vara innovativa stilbildare inom svensk skola. En annan viktig del av rollen är att som objektägare ansvara för några av våra mest centrala verksamhetsprocesser.

Du kommer ha en mängd kontaktytor externt och inom koncernen, såväl mot skolenheter som mot centrala staber. Du är direkt underställd vår koncernchef och du leder själv en organisation om nio medarbetare inom IT/Drift, Projekt och Verksamhetsstöd samt Innovation. Du arbetar nära våra skolbolag i processutvecklingsfrågor och för att bidra till att vi tar tillvara digitaliseringens möjligheter, exempelvis vid utvecklingen av nya pedagogiska stöd och verktyg. AI är en omvälvande parameter för framtiden, inte minst inom utbildning, och Lärande vill vara aktiva i hur detta kan utveckla oss som verksamhet.

En viktig del av ditt uppdrag kommer att vara att ansvara för vårt arbete med Informations- och IT-säkerhet samt att vi uppfyller kraven enligt GDPR samt kommande Cybersäkerhetslag (NIS2).

Kvalifikationer

Din akademiska utbildning är sannolikt inom IT-området, men kan också vara som lärare/pedagog och du har stor kunskap om och intresse för digitalisering och de möjligheter detta innebär inom utbildningsområdet. Du har erfarenhet av processutveckling och projekt- eller förvaltningsledning. Du har även erfarenhet från att arbeta med underleverantörer och har djup förståelse för upphandling av IT-tjänster och IT-verktyg.

Som person är du ständigt öppen för nya intryck och trender. Du drivs av en vilja att förändra, förbättra och skapa nya möjligheter, vägar och metoder. Du är duktig på att identifiera behov och du har en förmåga att snabbt omsätta behoven till konkret handling, med fokus på resultat, kvalitet och resurseffektivitet.

Du arbetar målinriktat och du har förmågan att tydliggöra målen, inspirera och få människor med dig. Ditt engagemang smittar av sig, du trivs med att arbeta i team och du strävar efter att utvecklas och nå framgång tillsammans med andra.

Tjänsten är placerad vid vårt huvudkontor i Norrköping, men placering i Stockholm kan också vara möjlig om du är beredd att regelbundet även arbeta från vårt huvudkontor. Resor till våra skolor förekommer.

Vi erbjuder

Lärandegruppen är efter ca 25 år en av Sveriges största friskolekoncerner med en stabil grund i form av tydliga värderingar, en mycket väl organisation och stark ekonomi. Vi har därför goda förutsättningar att uppfylla våra högt ställda mål. Vi är utvecklingsinriktade och har kvar det lilla bolagets närhet till beslut. Om du trivs i ett stabilt och innovativt bolag med stor egen möjlighet att påverka, att utmana, att utvecklas och att göra skillnad – då kommer du att trivas hos oss!

Välkommen med din ansökan snarast, dock senast den 3 november!

Jag berättar gärna mer!

Conny Besterman